Vel gjennomført Distriktsmøte

Publisert av Svein Andrésen den 14.04.24.

Distriktsmøtet i vårt distrikt, 104 B, ble gjennomført på Quality Airport Hotel Gardermoen lørdag 13. April. Rundt 100 personer (delegater og observatører) var på plass. Møtet ble gjennomført i en god tone, og ble en samling uten de store overraskelsene.

Distriktsguvernør Gunnar Aasvangen og hans klubb Lions Club Årnes, hadde god kontroll på det praktiske rundt årets arrangement.

Rapporter, regnskap, budsjett, kontingenter, handlingsplaner ble alt tatt til orientering og vedtatt uten kommentarer.
Det samme ble forslaget om endringer i lovene, hvor det nå er tatt store grep for at alle distriktene skal ha likelydende lover.

Ved valgene ble valgkomiteens forslag vedtatt uten innsigelser.

Det vil si at Frits Thuv fra Lions Club Ålesund/Vegsund vil være distriktsguvernør i 2024-25, Stein-Arne Betten, Lions Club Nannestad blir da Første visedistriktsguvernør og Tore Stenseth, Lions Club Løten ble valgt som ny 2. Visedistriktsguvernør. Øistein Tveit fra Lions Club Åsnes fortsetter som Distriktskasserer.

Ole Bjørn Hasli, Lions Club Jevnaker, fortsetter som ansvarlig for lederopplæring (GLT), Kari Skuthe Smedstad, Lions Club Ringebu-Fåvang fortsetter som serviceansvarlig(GST), Finn Edvartsen, Lions Club Gjøvik, fortsetter som Internasjonal kontakt (IRC), Åge Walther Larsen, Lipons Club Storhamar er fortsatt IT-ansvarlig (ITC), Svein Andrésen, Lions Club Ålesund/Borgund fortsetter som medieansvarlig (PRC).

Jan Olav Hagen, Lions Club Ullensaker blir ditriktets representant i Lovkomiteen (som nå skal være en felles komite for hele Lions Norge).

Valgkomiteen består nå av: Jens Winju, Lions Club Ringsaker, Odd Kåre Amundgaard, Lions Club Molde/Fannefjord, Magne Ottosen, Lions Club Nannestad. Stein-Arne Betten er som Første visedistriktsguvernør tilknyttet komiteen som observatør.

Sonelederne er også en del av Distriktsrådet:
Sone 1: (ubesatt)
Sone 2: Nils Thore Vasaasen, Lions Club
Sone 3: Gudbjørn VikenLions Club Stor-Elvdal
Sone 4: Trond Eilert Holte, Lions Club Storhamar
Sone 5:  Boye Thorpe, Lions Club  Valdres
Sone 6:  Aina Nagell-Sværk, Lions Club Østre Toten
Sone 7: Tor-Åge Seipæjærvi Lions Club Ullensaker
Sone 8: Jon Sylte, Lions Club Gausdal
Sone 9: Astrid Liv Harstad, Lions Club Molde/Fannefjord
Sone 10: Olav Løvoll Lions Club Valldal
Sone 11: Hilde Straumsheim, Lions Club Sykkylven/Sigtuna

Begge revisorer ble gjenvalgt: Knut Vidar Lund, Lions Club Vang og Asbjørn Nygård, Lions Club Løten.

Rolf Kåre Knutsen fra Lions Club Stryn fortsetter som koordinator for Lions Club International Foundation (LCIF-koordinator)

Distriktsmøtet fikk også gode orienteringer/ informasjoner om:
MITT VALG foreldre og Åpningen av familiehuset på Beitostølen av Generalsekretær (og daglig leder i MITT VALG) Hroar Thorsen.
Distriktsprosjektet i Nyapea, Uganda ved Finn  Edvartsen (internasjonal kontakt)
Nes kommune sitt tilbud til hjemmeboende demente , Nye stemmer i Lions (New Voices), Mission 1,5-arbeidet i vårt distrikt og om hvordan Lions i Norge er organisert av Distriktsguvernør Gunnar Aasvangen (det siste med god hjelp fra Generalsekretær Hroar Thorsen).
Ved avslutningen av Distriktsmøtet ønsket Eirik Karlsen, president i Lions Club Ålesund/Vegsund velkommen til neste års Distriktsmøte i Ålesund 26.-27. April (2025).

Mere fra Distriktsmøtet:

Ordforer Tove Nyhus åpnet Distriktsmøtet

Fikk gave av president i LC Årnes, Geir Kristiansen. Han ønsket delegater og observatører velkommen til Distriktsmøtet.

Guren Hagen besørget den musikalske delen av åpningen på Distriktsmøtet.

Nye stemmer skal fremme likestilling og mangfold og ønsket om å øke antallet kvinner, unge voksne og underrepresenterte grupper i vår organisasjon. Nye stemmer er Lions som gjør eksepsjonell innvirkning på ett av følgende fire områder: Service, medlemskap, ledelse og markedsføring.

På Distriktsmøtet overrakte Distriktsguvernør Gunnar Aasvangen diplom til «våre nye stemmer» Service: Marit K. Listad (t.v.) Medlemskap: Heidi Ryviken (t.h).  Begge tilhører Lions Club Ringebu-Fåvang. Vi gratulerer!

LC Stor Elvdal og Løveposten gikk helt til topps i konkurransen om distriktets beste klubbavis.

Redaktør Gudbjørn Viken (t.h)  mottok det synlige beviset på seieren av påtroppende Distriktsguvernør  Frits Thuv.
Du kan se en utgave av Løveposten vedlagt denne artikkelen (se lenger ned).

Hyggelig innslag med hilsen fra 4 H-ungdommer som hadde landssamling i naborommet. De holdt en frisk appell til Distriktsmøtet. - Kanskje er dette en organisasjon klubbene kan se på muligheter til å samarbeide med?

Ordstyrerne Kjell Børresen(t.v.) og Jan Olav Hagen hadde solid kontroll på gjennomføringen av Distriktsmøtet.

Sekretariatet: Fra høyre Rolf Knutsen og Magne Ottosen, referenter, Åge Walther Larsen og Svein Andrésen, teknisk gjennomføring.

Innsjekk. Representaner fra Lions Club Årnes sørget for grei innsjekk til møtet.

Lions Club Innlandet og Strandenga Leirsted hadde egen stand ved inngangen til møtesalen.

Å få mulighet til uformelle samtaler er en viktig del av Distriktsmøtehelgen.

Det nye Distriktsrådet ble presentert ved avslutningen av Distriktsmøtet.

Løveposten februar 2024.pdf