Distriktsprosjektet i Uganda er i gang!

Publisert av Svein Andrésen den 14.12.23.

Distriktets utenlandsprosjekt, i West-Nile-regionen i Uganda er i gang. Vår internasjonale kontakt (IRC) Finn Edvardsen har vært i Uganda og sett nærmere på hva som skal skje.

Her er reisebrev fra Finn:

Kort orientering fra tur til Uganda 10 – 17 oktober 2023. Hensikten med turen var å sette seg inn i prosjektet til Lions distrikt 104B i West-Nile regionen i Uganda.

Det hele går ut på å utvikle jordbruksproduksjonen i en av de fattigste regioner i landet. Lions vil satse på utdanning av bønder og ungdom i distriktet. I samarbeid med en lokal videregående skole i landsbyen Nyapea og stedets Lions Club, har vi nå satt i gang med dyrking både på friland og etter hvert i veksthus.

Til dette har vi engasjert landbrukseksperter som sammen med den lokale Lions-klubben og skolens ledelse vil stå for den daglige drift av prosjektet.

Vårt distrikt har vedtatt planen og bevilget penger. Prosjektet skal gå over 4 år, og i løpet av den tid skal vi ha bygd opp et vanningsanlegg, biogassanlegg, fjøs for husdyrhold og forhåpentligvis en fiskefarm.

Produktiviteten i det lokale landbruket er svært lav, og målet må være at bøndene kan høste for salg ved siden å ha tilstrekkelig til eget forbruk. Dessuten vil det kunne gi den lokale ungdom arbeidsplasser. Fattigdom og arbeidsledighet er stor i denne regionen.

Min oppgave som internasjonal kontakt i distriktet, er å bringe informasjon om prosjektets utvikling til våre norske klubber.

Finn A. Edvardsen (IRC),
distriktets ansvarlige for Lionsprosjekt landsbyutvikling i Nyapea, Uganda.

Innlegget er hentet fra Lions Club Gjøvik sin Facebook-side, der dette reisebrevet er referert.

Se hele saken på klubbens Facebook-side, klikk HER

Bildet over er hentet fra Lions Aid Norway sin video fra prosjektet.

Se videoen her!